اخبار حوزۀ فرهنگ و هنر

اصفهانی‌ها و تهرانی‌ها هر روز به دلیل تنفس آلودگی به مرگ نزدیک‌تر می‌شوند . . . .

دکتر غلامعلی بسکی فعال محیط زیست گفت: وقتی که جنگل‌ها را نابود می‌کنیم و به جای استفاده از گیاهان، حیوانات زبان بسته را می‌کشیم باید امروز به چنین وضع فلاکت باری دچار باشیم.
به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در اصفهان، غلامعلی بسکی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز ۱۶ استان کشور در خشکسالی می‌سوزند اگر امروز می‌بینیم گرد و غبار استان خوزستان را فرا گرفته است و یا دمای هوا این‌گونه افزایش یافته است به دلیل این است که درختان را نابود کرده‌ایم و به آن‌ها آسیب رسانده‌ایم.
وی با بیان اینکه من از هر دری که وارد شدم تا به گوش حاکمان جهان فرو کنم که نابودی جنگل‌ها مساوی نابودی انسان‌ها است نتوانستم، ادامه داد: ما در کشور خودمان باید بفهمیم و به دیگران بفهمانیم که خداوند اگر جنگل‌های هیرکانی را به ما داده و یا کویر را بدون علت نبوده است و ما نباید با دستان خود این منابع فیض الهی را از میان ببریم.
این فعال محیط زیست با بیان اینکه اصفهان نابود شده است و شهر اصفهان از میان رفته است، ادامه داد: آقای روحانی رییس جمهور جدید بدانید که اصفهانی‌ها و تهرانی‌ها هر روز به دلیل تنفس آلودگی به مرگ نزدیک‌تر می‌شوند، من در شهر اصفهان گردش کردم و نزدیک بود به دلیل تنگی نفس بمیرم.
بسکی تصریح کرد: من به رییس جمهور جدید می‌گویم که با فاضلاب شهری شهرهای بزرگی همچون تهران و اصفهان در ایران و در این شهرها بهشت می‌سازم و در فقیرترین استان‌ها از نظر اقلیم گیاه کشت می‌کنم
وی اضافه کرد: از رییس جمهوری می‌خواهم که به من اجازه دهند تا در عرض ۱۰ سال در شهرهای بزرگ و سه سال در شهرهای کوچک جنگل‌کاری کنم و درختکاری کنم و ظرف مدت ۱۰ سال بهشت ایران را تحویل دهم.
وی افزود: باید برای دولتی که ٨۰۰ میلیارد تومان صرف از میان بردن ۵۰ درصد محیط زیست کشور می‌کند اظهار تاسف کرد.
بسکی ادامه داد: پول نفت هر قدر هم که باشد ابتدا باید برای کاشت درخت هزینه شود چرا که جنگل هل هستند که مکانیزم تولید باران را ایجاد می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم آب چاه بخوریم ما می‌خواهیم آب چشمه داشته باشیم و ما نمی‌خواهیم زاینده رود با باروری ابرها دوباره زنده شود ما می‌خواهیم این رود به واسطه طبیعت زنده شود.
رئیس مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان با استناد به ارزیابی تحقیقات انجام شده، هشدار فعالان زیست محیطی را تائید می کند و می گوید: براساس تحقیقات علمی انجام شده دراین دانشگاه به اثبات رسید که مردم اصفهان تا ۶۰ درصد موارد به هنگام مواجه با آلودگی‌های هوا احساس ناراحتی پوستی و ریوی می‌کنند.
به گزارش مهر، حسین مرادی ظهر یکشنبه در سومین نشست تخصصی چالش‌ها و مباحث نوین مدیریت شهری در پژوهشگاه شاخص پژوه اظهار داشت: در قالب یک پروژه تحقیقاتی اثرات اجتماعی و روانی آلودگی هوا بر روی مردم اصفهان بررسی شدوی با اشاره به اینکه آینده خوبی برای محیط زیست کشور تصور نمی‌شود، ادامه داد: اصفهان با فاجعه محیط زیستی روبرو است و وضعیت زیست محیطی شهر اصفهان به مرحله هشدار رسیده است . رئیس مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: آلودگی هوا تا ۵۰ درصد سبب افسردگی مردم اصفهان می‌شود. وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ درصد مردم اصفهان اظهار کردند که به هنگام مواجه با ترافیک عصبانی و پرخاشگر می‌شوند، اظهارداشت: احساس خستگی، بی‌حالی، سوزش چشم، اضطراب و سردرد  تا ۶۶ درصد موارد به هنگام بروز آلودگی هوا بر مردم اصفهان عارض می‌شود. مرادی گفت: محیط زیست نخستین قربانی آلودگی هوا است که امروزه کمبود آب چنان جدی است که نابودی تالاب گاوخونی و اکوسیستم رودخانه زاینده‌رود به فراموشی سپرده شده است. وی بخش کشاورزی را دومین قربانی آلودگی هوا نام برد و اظهار داشت: اگر تصور کنیم که تمام آب موجود در رشته کوه زاگرس را به فلات مرکزی و اصفهان انتقال بدهیم باز هم مشکل کم‌آبی زاینده‌رود رفع نخواهد شد. وی با بیان اینکه مواد غذایی شهر اصفهان تا ۴۰ درصد استانداردهای جهانی آلوده است، بیان داشت: برای رفع مشکلات و ایجاد حساسیت در مردم باید فعالیت نهادهای مدنی موجود در اصفهان افرایش و توسعه پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *