اخبار موسسه, فلسفه برای کودکان و نوجوانان, گزارش برنامه ها

سال‌نما و گزارشی از فعالیت‌های مرکز ایرانی توسعه و پیش‌برد فلسفه برای کودکان به عنوان زیرمجموعۀ مؤسسۀ پیدایش(رویش دیگر)

فعالیت مؤسسه در زمینۀ آموزش تفکر از سال 1386 با حضور هستۀ اولیۀ مؤسسه در برخی مدارس راهنمایی شهر اصفهان و آموزش مهارت‌های تفکر نقاد و تفکر خلاق آغاز شد. این امر با فعالیت‌های پژوهشی به منظور تلاش برای تبدیل سیستم آموزشی حافظه‌محور به سیستم آموزشی تفکر همراه شد و چندین همایش و نشست با حضور پژوهشگران و مسئولین آموزش و پرورش در این زمینه برگزار شد. این فعالیت‌ها منجر به آشنایی مسئولین مؤسسه با برنامۀ فلسفه برای کودکان شد.

در ادامه، مربیان و مدرسین مؤسسه به منظور آشنایی بیشتر با برنامۀ فلسفه برای کودکان در دوره‌های آموزشی این برنامه شرکت کردند. در این ارتباط دوره‌های “آشنایی با داستان نویسی برنامه ی فلسفه  برای کودکان و نوجوانان” (با عناوین دوره ی اول: دوره آشنايي با برنامه فبك و داستان‌هاي  فلسفه برای کودکان،  دوره ی دوم: دوره ويژگي‌هاي داستان‌هاي فلسفه براي كودكان و دوره ی سوم : دوره نقد و بررسي داستان هاي فلسفه براي كودكان) در شهریور ماه سال 1389  به مدت سه روز در «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» شهر تهران برای تعدادی از مدرسین مؤسسه برگزار شد. سپس، یک دوره کارگاه چهار روزه با عنوان «چگونگی اجرای برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان در مدارس» برای همان مدرسین در اواسط آبان ماه 1389 در یکی از مدارس سماء شهر تهران برگزار شد. در این سال طرحی با عنوان “اجرای برنامۀ فلسفه برای کودکان در مدارس شهر اصفهان” به معاونت پژوهشی ادارۀ کل آموزش و پرورش استان اصفهان، معاونت آموزشی بنیاد امام صادق(ع) و بیست مدرسه غیرانتفاعی دخترانه و پسرانه (به صورت انتخاب شده) در مقطع دبستان و راهنمایی پیشنهاد شد، که متاسفانه از این طرح پیشنهادی به دلایل مختلف استقبال نشد. علاوه بر این، در اردیبهشت ماه سال نود برای اولین بار در شهر اصفهان کارگاهی آموزشی با عنوان آشنایی با برنامۀ فلسفه برای کودکان و نوجوانان ویژه مربیان و دوستاران این برنامه و همچنین نشستی مجزا ویژه مدیران و مسئولین مدارس با دعوت از یکی از فعالین این برنامه برگزار شد.

در این زمینه علاوه بر برگزاری دوره های فوق جهت آموزش مدرسین و مربیان مجموعه، مدیر مؤسسه در طی سال‌های 1389 تا 1391 به عنوان تسهیل‌گر در دبستان و مدرسه راهنمایی پسرانه سماء واحد آبشناسان شهر تهران به منظور آشنایی دقیق با چگونگی اجرای این برنامه در مدارس و انتقال تجارب کسب شده به دیگر مربیان مؤسسه، به فعالیت آموزشی و پژوهشی پرداخت.

تابستان 1391، ترجمه کتابچۀ راهنمای تفکر انتقادی نوشتۀ جو لاو با ترجمۀ الهام معینی و محمدرضا واعظ از طریق انتشارات شهرتاش به صورت الکترونیکی و رایگان در اختیار عموم قرار گرفت؛ این کتابچه مدخل مناسب و کوتاهی برای ورود به حوزه تفکر انتقادی و شامل بحث مختصری درباره مبانی آن است.

در ادامه، بهار و تابستان 1392، محمدرضا واعظ سلسله جلسات فلسفه برای کودکان و نوجوانان (20 جلسه) را در قالب دو دوره در مؤسسۀ دیگر شهر اصفهان برای نوجوانان 15 تا 18 سال برگزار کرد. همچنین در این سال دورۀ فلسفه برای کودکان و نوجوانان برای تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان شهید اژه‌ای اصفهان در محل مؤسسه برگزار شد.

تابستان 1393، مقالۀ حجیم “چهارچوبی برای تسهیل گفتگوی کلاسی” نوشتۀ مان گرگوری توسط محمدرضا واعظ ترجمه شد که این مقاله تابستان 1394 در فصلنامۀ فلسفه و کودک (شمارۀ ۸) منتشر شد.

فروردین 1395، مدیر مؤسسه موفق به کسب بورس مؤسسۀ IAPC دانشگاه مونت کلر آمریکا (مؤسسه بنیان‌گذار برنامه p4c توسط متیو لیپمن) برای شرکت در دوره‌های آموزشی این مؤسسه شد. در تابستان 1396 محمدرضا واعظ  با کسب بورس مؤسسه IAPC دوره‌های تخصصی فلسفه برای کودک را زیر نظر مان گری گوری و دیوید کندی جهت بسط و ترویج این برنامه در ایران و آلمان گذراند.

متعاقبا، از پاییز 96، «مرکز ایرانی توسعه و پیش‌بُرد برنامۀ فلسفه برای کودکان» به عنوان زیر مجموعه این مؤسسه در شهر اصفهان آغاز به کار کرد. در ادامه، آبان ماه 1396، پنج کارگاه آموزش تسهیل‌گری در حلقۀ کندوکاو با تدریس دکتر حسین شیخ‌رضایی و محمدرضا واعظ و با حضور سی شرکت کننده از اصفهان، یزد، تهران، بوشهر، شیراز و شهرضا برگزار شد. عناوین این کارگاه‌ها عبارت بودند از: آموزش تسهیل‌گری در حلقۀ کندوکاو(دو کارگاه)، آموزش علوم در حلقۀ کندوکاو، داستان و روش‌های خلاق در حلقۀ کندوکاو، اجرای حلقۀ کندوکاو توسط شرکت‌کنندگان. همچنین، این مرکز به منظور ترویج برنامه فلسفه برای کودکان در مهدکودک‌ها و دبستان‌های دوره اول، به دو نفر از مربیان مهدکودک‌ها و یا معلمان دبستان‌های دوره اول، کمک هزینه ۱۰۰ درصد تخفیف و به پنج نفر کمک هزینۀ ۵۰ درصد تخفیف جهت ثبت نام در کارگاه‌های این مرکز در روز ۲۵ آبانماه اهدا کرد.

در حال حاضر این مرکز قصد دارد برخی از مهم‌ترین کتاب‌های مؤسسۀ IAPC را به تدریج ترجمه و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. در این زمینه، کتاب داستان اکتشاف هری و همچنین کتاب داستان کیو و گاس  به همراه  کتاب راهنمای آن‌ها، به زودی توسط این مرکز منتشر خواهد شد.

 

سالنمای فعالیت‌های مؤسسۀ پیدایش (رویش دیگر) در زمینۀ فلسفه برای کودکان

1388-1386:

  • آغاز فعالیت در زمینه آموزش تفکر با حضور هسته اولیه موسسه در برخی مدارس راهنمایی شهر اصفهان؛
  • برگزاری سه همایش با محوریت نقد و بررسی سیستم آموزشی موجود و تلاش برای پرورش «دانش آموز تفکرمحور» با حضور برخی از مسئولین ادارۀ کل آموزش و پرورش استان اصفهان و کارشناسان این حوزه؛
  • آشنایی مسئولین موسسه با برنامه فلسفه برای کودک؛

1389:

  • شرکت کردن مسئولین و مدرسین موسسه در دوره‌های چند روزۀ فلسفه برای کودکان در شهر تهران؛

1390:

  • آموزش و پژوهش مدیر موسسه در دبستان و راهنمایی پسرانه سما (آبشناسان) شهر تهران؛
  • برگزاری اولین کارگاه پرورش مربی برنامۀ فلسفه برای کودکان در شهر اصفهان؛

1391:

  • ترجمه و انتشار کتابچۀ راهنمای تفکر انتقادی نوشتۀ جو لاو با ترجمۀ الهام معینی و محمدرضا واعظ از طریق انتشارات شهرتاش به صورت الکترونیکی و رایگان؛

1392:

  • برگزاری سلسله جلسات فلسفه برای کودکان و نوجوانان برای ردۀ سنی 15 تا 18 سال توسط محمدرضا واعظ در موسسۀ فرهنگی-هنری دیگر شهر اصفهان؛
  • برگزاری دورۀ فلسفه برای کودکان و نوجوانان برای دانش‌آموزان سوم دبیرستانی؛

1394-1393:

  • ترجمه و انتشار مقاله “چهارچوبی برای تسهیل گفتگوی کلاسی” نوشتۀ مان گرگوری توسط محمدرضا واعظ در فصلنامۀ فلسفه و کودک؛

1395:

  • کسب بورس مؤسسۀ IAPC  دانشگاه مونت کلر آمریکا (مؤسسه بنیان‌گذار برنامه p4c توسط متیو لیپمن) توسط محمدرضا واعظ؛

1396:

  • تأسیس مرکز ایرانی توسعه و پیش‌برد فلسفه برای کودکان در شهر اصفهان( به عنوان زیرمجموعۀ مؤسسۀ پیدایش)؛
  • اعطای اجازه انتشار ترجمۀ آثار مؤسسه IAPC توسط مان گر‌گوری؛
  • برگزاری پنج کارگاه آموزش تسهیل‌گری در حلقۀ کندوکاو با تدریس دکتر حسین شیخ‌رضایی و محمدرضا واعظ؛
  • آغاز پروژۀ ترجمۀ مجموعه کتاب داستان نه‌گانۀ IAPC ویژۀ مدارس با همکاری انتشارات کرگدن؛

1397:

  • ترجمۀ کتاب‌های «هری» و «کیو و گاس» از مجموعه کتاب‌های داستان نه‌گانۀ IAPC جهت انتشار توسط انتشارات کرگدن؛

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *