اخبار موسسه

سمینار هوای پاک می خواهم

       محو شدن آسمان آبی و خورشید در بیشتر روزهای سال، ما را بر آن داشت تا برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد ماهیت این توده سیاه و تاثیرات نابود کننده آلودگی هوا بر انسان ها، حیوانات، گیاهان و حتی بناهای تاریخی جلسه ای داشته باشیم که در ادامه خلاصه ای از نکات مهم این سمینار که توسط مرتضی چه گونی کارشناس ارشد محیط زیست در تاریخ 9 تیر ارائه شده است را می توانید بخوانید.

       –          طبق اصل 50 قانون اساسی ما حق داریم که دارای هوای پاک در شهر یا کشور باشیم.

       –          بیشترین آلاینده های آلودگی هوا در اثر فعالیت های انسانی تولید می شوند و زمانی باعث سمی شدن هوا می گردند که میزان آنها از حد خودپالایی طبیعت بیشتر شوند.

      –          منابع آلودگی دو دسته هستند: 1- مصنوعی که شامل حمل و نقل، صنعتی و خانگی است. 2- طبیعی

      –          شیوه ارزیابی محیط زیست به صورت استراتژیک، یک شیوه پیشگیرانه است. مثلا کارخانه را کجا بسازیم که در جهت مسیر بادی که به سمت شهر می آید نباشد.

     –          طبقه بندی آلاینده های هوا بر اساس منشا آنها: 1- اولیه و 2- ثانویه، که آلاینده های ثانویه در اثر واکنش دو یا چند آلاینده با یکدیگر به وجود می آیند و اثر مخرب آنها بر روی انسان بیش از آلاینده های اولیه است.

     –          آلودگی هوا روی بافت ‌های بدن، دستگاه تنفسی و قلب و عروق تأثير فراوانی دارد. همچنين بیماری های گوارشی در جوانان و کمبود ویتامین D، بیماری MS و سرطان ها از دیگر اثرات مخرب آن بر انسان است.

    –          آئروسل یک  اصطلاح کلی است که به تمام ذرات ریز اعم از مایعات و جامدات که دراتمسفر پخش و پراکنده اند اطلاق می شود.

    –           بر اساس پیمان کیوتو در ژاپن، کشورها متعهد شدند که ميزان خروج گازهاي گلخانه‌اي  خود را تا سال 2012 ميلادي تا 5.2  درصد كاهش دهند. امریکا و استرالیا پیمان را امضا کرده اما از تصویب آن سر باز می‌زنند و کانادا در سال 1390 از عضویت در این پیمان کناره گیری کرده است.

    –          دو وضعیت بسیار مهم هوا که باعث پراکندگی آلاینده ها می شود عبارتند از: 1- شدت باد و 2- پایداری هوا

    –          باران اسیدی باعث کاهش PH آب رودخانه ای، از بین رفتن جنگل ها، آلودگی محیط زیست و … می شود.

    –          PSI شاخص آلودگی هوا است.

هوای پاک می خواهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *