اخبار موسسه, یادداشت ها

نگاهی به برنامه‌های مؤسسه در فصل پاییز

مؤسسه برای فصل پاییز یک نمایش فیلم مستند، یک سمینار و پنج دوره تا این لحظه در نظر گرفته است. “مادرکشی” عنوان فیلم مستند مورد نظر است؛ مستند مادرکشی نگاهی آسیب شناسانه به وضعیت حکمرانی آب در ایران دارد. این فیلم با رویکردی پژوهشی می‌کوشد ضمن به تصویر کشیدن مظاهر و نتایج بحران آب، علل مختلف بوجود آمدن این بحران در ایران را بررسی کند.
علاوه براین، آروین آذرگین در سمیناری با عنوان “نیچه و معنای زندگی” به اهمیت نیچه در تاریخ بشر و مباحثی چون نیچه و ارزش گذاری ارزش‌ها و زندگی به منزلۀ هنر می‌پردازد.
همانطور که گفتم برگزاری پنج دوره نیز در دستور کار برنامۀ فصل پاییز مؤسسه قرار دارد. مهدی شمس که پیش‌تر نیز در حوزۀ فلسفه و فیلم در مؤسسه فعالیت داشته است به آموزش دو دورۀ ده جلسه‌ای با عناوین “مروری بر فلسفۀ تحلیلی هنر” و “مروری بر فلسفۀ فیلم” می‌پردازد. در دورۀ اول او سرفصل‌هایی همچون زیبایی‌شناسی و یا فلسفۀ هنر؟، تعاریف هنر و هنر آوانگارد و نسبت هنر با تکامل، نقد و تفسیر را به بحث می‌گذارد و در دورۀ دوم که پیش‌تر نیز دوبار برگزار شده است به سرفصل‌هایی چون فیلم و فلسفه یا فلسفۀ فیلم؟، ذات‌گرایی در نظریۀ فیلم و مکاتبی چون فرمالیسم، رئالیسم و ساختارگرایی می‌پردازد.
از سوی دیگر، خودشناسی با رویکرد فلسفه و روان‌شناسی عنوان دوره‌ای است که توسط آروین آذرگین ارائه می‌شود. مباحثی همچون چرایی خودشناسی، امکان‌سنجی آن و شرایط و روش‌های خودشناسی از جمله مهم‌ترین سرفصل‌های مورد بحث در این دوره هستند.
همچنین در اواسط فصل پاییز حامد صفایی‌پور قرار است به آموزش فلسفه و تاریخ علم بپردازد و برنامه‌هایی در زمینۀ آموزش ریاضی به کودکان از طریق بازی و خلاقیت در دستور کار مؤسسه قرار گیرد.
حضور شما دوستان عزیز در این جلسات همچون گذشته باعث بقای شعلۀ کم‌نور انگیزۀ فعالیت در حوزۀ فرهنگ در دل من و همکاران خواهد شد.

بامهر و امید،
محمدرضا واعظ
95/07/27

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *